Kan feedback aflæses på bundlinjen?

I den forgangne uge overværede jeg en rørende samtale mellem en leder og medarbejder.

Hvad betyder feedback?

Lederne fortalte, at han var meget glad for medarbejderen og yderst tilfreds med det stykke arbejde han udfører. Stemningen blev intens, medarbejderne måtte lige synke engang og skyndte sig at blinke de våde øjne væk.

Der var ingen tvivl.

Det betød rigtig meget for medarbejderen at få denne feedback fra sin leder. Meget mere end lederen var klar over.

I flere måneder havde medarbejderen været usikker på, om han gjorde det godt nok, om han levede om til lederens forventninger.

Det gjorde han!

Lederne havde bare glemt at fortælle ham det og medarbejderen havde ikke lige modet til at få spurgt: “Er du tilfreds med mig?”

Frygten for forkert feedback

Er det mon en situation, du genkender som enten leder eller medarbejder?

Måske genkender du også frygten for, om du får formuleret dig rigtigt. Frygten for hvordan medarbejderen reagerer på feedbacken. Hvordan bliver stemningen? Bliver vedkommende berørt, glad, vred eller ked af det?

Og hvad nu hvis der kommer en reaktion…

Vil du være bedre til at give feedback?

Vil du gerne være bedre til at give feedback? Så er her et par gode råd:

Øv dig i de små ord. Tak – godt gået – flot præsentation. Når du er tryg ved det, så gå videre til næste step

Beslut dig for at give feedback til mindst én medarbejder fx et par gange om ugen

Forbered dig inden du giver feedbacken: Hvad vil du sige og hvordan kan du formulere dig, så budskabet bliver klart og tydeligt

Stol på, at du gennem feedback til dine medarbejdere, øger deres trivsel og motivation

Feedback skaber glade og effektive medarbejdere – kan det aflæses på bundlinjen?

 

Skriv en kommentar